• Szukaj :

Kodeks cywilny:

ART. 940. KC

Art. 940. § 1. Małżonek jest wyłączony od dziedziczenia, jeżeli spadkodawca wystąpił o orzeczenie rozwodu lub separacji z jego winy, a żądanie to było uzasadnione.

§ 2. Wyłączenie małżonka od dziedziczenia następuje na mocy orzeczenia sądu. Wyłączenia może żądać każdy z pozostałych spadkobierców ustawowych powołanych do dziedziczenia w zbiegu z małżonkiem; termin do wytoczenia powództwa wynosi sześć miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o otwarciu spadku, nie więcej jednak niż jeden rok od otwarcia spadku.





  • Sygnatura: DU rok 1964 numer 16 poz. 93
  • Data ogłoszenia: 1964-05-18
  • Data wejścia w życie: 1964-05-18



Aktualności prawnicze

Mikrorachunki w biurze rachunkowym - korzyści i zagrożenia

Od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik posiada swój własny indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek). Biura rachunkowe muszą pamiętać, by wprowadzić numery mikrorachunków swoich klientów do używanych przez siebie systemów księgowych, tak, by od 1 stycznia 2020 r. każdą płatność z tytułu PIT CIT i VAT wykonywać na indywidualny rachunek podatkowy podatnika (klienta biura rachunkowego). Należy również zauważyć, że chociaż wprowadzenie jednego rachunku bankowego niewątpliwie przyspieszy i uprości proces płatności podatków to jednocześnie umozliwi urzędom skarbowym szybkie wykrycie zaległości podatkowych.

Urlop okolicznościowy 2020

Urlop okolicznościowy w 2020 r. przysługuje na 1 dzień lub 2 dni. Dotyczy takich wydarzeń jak śmierć, ślub i narodziny osób najbliższych. Ile dni urlopu okolicznościowego przysługuje w przypadku narodzin dziecka, ślubu własnego lub ślubu dziecka, śmierci dziecka, męża, żony, matki, ojca, babci, dziadka, teścia, teściowej, siostry, brata, macochy i ojczyma. Pobierz wzór wniosku o urlop.

Kto jest odpowiedzialny za aktualizację polityki rachunkowości, gdy rachunkowość jest prowadzona przez biuro rachunkowe

Powierzając prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu, zleciliśmy również w ramach umowy opracowanie zasad (polityki) rachunkowości. Została ona przez biuro stworzona i przez nas zaakceptowana. Obecnie w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości potrzebna jest aktualizacja tego dokumentu w sprawach dotyczących przenoszenia większości dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych. Kto odpowiada za zaktualizowanie tego dokumentu - my czy biuro rachunkowe? Jeśli to jest nasz obowiązek, w jakiej formie należy to zrobić?